Preparem la visita al Refugi 307

Aquests dies estem estudiant la Guerra Civil Espanyola i el dia 2 de desembre anirem a visitar el refugi 307 de Barcelona, situat al carrer Nou de la Rambla.

A classe ja hem explicat moltes coses, tot i així, us recomanem que llegiu atentament la següent informació.

Durant la guerra civil, Barcelona va patir bombardejos aeris i els ciutadans van haver d’assumir la seva pròpia defensa.

Quan sonaven les alarmes, s’apagaven tots els llums de la ciutat, i tocava córrer. Si no es tenia un refugi a mà, ni tampoc cap estació de metro, quedava el recurs d’amagar-se a Collserola o en algun dels turons de la ciutat.

En dos anys es van construir 1.400 refugis.

El Refugi 307 del Poble-sec, consisteix en 200 metres de túnels amb una alçada de 2’10 metres i una amplada que oscil·la entre els 1’5 i els 2 metres. Compta amb tres entrades d’accés, i va ser excavat gràcies a l’esforç de molts veïns que es va implicar en la seva construcció.

S’ha recuperat i obert al públic per tal de mostrar la crueltat de les guerres i les seves conseqüències. Al llarg del recorregut reviureu les condicions de vida que van donar-se entre les seves parets. Hi podreu observar les diverses estances que el formaven, com ara els lavabos, una font, una infermeria, la sala dels nens i una llar de foc, entre altres. Malgrat només es van enllestir 200 metres de túnel, el projecte inicial n’incloïa més de 400, que haurien pogut donar protecció a unes 2.000 persones. Durant la visita podreu veure també restes de construccions posteriors a la Guerra Civil, quan el refugi va ser reaprofitat per a altres usos.

Podeu posar comentaris afegint més informació que aneu trobant.

21 pensaments sobre “Preparem la visita al Refugi 307

  1. Álex diu:

    Tinc moltes ganes d’anar a veure el refugi 307 de l’época de la Guerra Civil, ara se més coses de l’época de la dictadura de Franco .

    Dintre de poc l’anirem a visitar amb el col·legi.

  2. Vinyet diu:

    Anna tinc moltes ganes d’anar a veure el refugi 307, tinc moltes ganes de veure com eren els refugis, i a més a més, també tinc ganes de seguir estudiant l’edat contemporània, és molt interessant!!!!!!

  3. Luna diu:

    Tinc moltes ganes de anar-hi, estem fent el traball que ens ha demanat l’Anna, suposo que en sabrem més perquè quan llegirem els de tots ens refrescarà la memòria.

  4. Albert diu:

    Anar a un dels refugis a Barcelona de “l’edad contemporànea”, ha de ser super guay. Segur que aprendrem moltes coses i serà molt divertit.
    A més, a mi m’encanten les coses sobre la història i tot això. És el que té ser un Beltran, perquè al meu cosí i a mi també, sóm clavats en el pensament. Ha de ser molt emocionant! 😀

  5. David diu:

    Espero passar-m’ho molt bé i aprendre un munt de coses sobre com es refugiaven les persones en aquells temps. El refugi 307 segur que va ser una bona protecció.
    No se que m’ha passat que de cop i volta m’han vingut les ganes d’anar-hi.

  6. Adrià S diu:

    Una part dels bombardejos van ser nacis i també per provar els avions i les armes ja que era una de les ciutats més grans d’Europa ja que Franco i Hitler estaven aliats. Molta gent va morir durant aquells dies fins i tot es van quedar sense cases.
    A mi m’agrada molt saber lo que va passar a la Guerra Civil i a la Segona Guerra Mundial jo crec que m’agradarà aquesta excursió. Ah i per cert, el refugi 307, es va trobar en el 1995 en l’enderocament d’una fabrica que feia vidre que es va construir en el 1945.

  7. Adrià S diu:

    Els meus besavis eren del barri de Gràcia, el meu besavi va anar a la guerra i la meva besàvia es va quedar a Barcelona, durant la guerra civil. La meva besàvia al principi dels bombardejos anava amb el meu oncleavi que tenia mesos als refugis, més endavant anava al metro, però com que ja n’estava tipa dels bombardejos, al final es quedava a casa i s’amagava sota el llit amb el meu oncleavi fins i tot en el bombardeig que va durar 3 dies.

    • David diu:

      Adrià,
      Els meus avis també van patir aquesta Guerra Civil a Aragó, més o menys durant uns 3 o 4 anys, des de ben petits, especialment el meu avi. Llavors era una època molt difícil de sobreviure, per això es refugiaven a les muntanyes o en algun petit mur que trobaven.

  8. Diego diu:

    Tinc moltes ganes d’anar a visitar el refugi, ja que he mirat la pàgina que vam veure a classe i ara ja se com serà la visita. M’agradaria que ja estiguessim allà.

  9. Alex diu:

    El refugi 307 va ser iniciativa dels veïns, es va projectar excavar 400 metres de túnel, hi havia tres portes d’accés, i una sèrie de mesures perquè la metralla no pugués entrar dins del refugi.
    La capacitat d’aquest refugi s’estimava per a 2.000 persones.
    De les tres entrades, només s’ha conservat la número 3.
    Anna, tanta història de la Guerra Civil, he tingut una idea, fer un capitol al llibre digital.

  10. Elisenda diu:

    Anna tinc moltes ganes d’anar a l’excursió perquè crec que aquest tema serà molt interessant. Ah, si! sabieu que els primers refugis que es van construir van ser a la tardor de 1936? va ser el moment en què l’Ajuntament va començar a construir els primers refugis, un total de trenta, vint-i-cinc que eren molt senzills i cinc de tipus cèl.lular i de grans dimensions, acondicionats amb tota mena de serveis.

  11. Paco diu:

    Tinc moltes ganes d´anar-hi, sé que serà interessant veure aquests túnels on es refugiaven la gent durant els bombardejos.

  12. Diego diu:

    Anna, la meva mare m’ha explicat que el meu avi quan vivia a Andalusia va veure un bombardeig. La seva família i ell, per por, van haver de marxar fins a Ciudad Real a peu i això eren uns 300 kilòmetres.

  13. Raul diu:

    Anna tinc moltes ganes d’anar-hi perquè aprendré moltes colses més de les que sé del REFUGI 307, ja queda poc.

  14. Arantxa diu:

    Espero que ens ho passem genial a la sortida.
    El pare del meu avi Jaume va està pressoner a la guerra Civil a l’hostal Sant Marcos a “Leon”. I el pare de la meva àvia Conxita era del bandol contrari del pare del meu avi Jaume.

  15. Javi diu:

    Aquest refugi estava projectat per 400m de túnels dels quals només es van fer 200m. Mesura 2,10m d’altura i entre 1,5 i 2m d’amplada. Té tres entrades d’accés. En aquests metres es poden reviure tots els malestars de la gent de Barcelona durant la Guerra Civil en el bombardeig. Aquest refugi es va construir pels veïns del barri.

  16. Emma diu:

    Tinc moltes ganes d’anar al refugi. Segur que serà molt divertit.
    Ja he descobert moltes coses com que al segon any dels bombardejos ja havien fet 1400 refugis.
    Un amic del meu pare, del treball, també m’ha ensenyat moltes coses sobre els refugis.
    Ja queda poc per anar al refugi 307!!!!!!!

  17. Joan diu:

    Anna aquest divendres per fi anem al refugi 307, tinc moltes ganes d’anar-hi per aprendre moltes coses sobre ell com quan es va fer etc.

  18. Carla diu:

    El divendres 2 de Desembre anirem al refugi 307 de Barcelona, tinc moltes ganas d’anar-hi perquè serà molt interessant. Tinc moltes ganes de veure com entraven a les coves per amagar-se i tal.

Deixa un comentari

